دفتر فرهنگ

حوزه فرهنگ، هنر و رسانه

دفتر فرهنگ

حوزه فرهنگ، هنر و رسانه

طبقه بندی موضوعی


معرفی کتاب

مادیت های معاصر: باستان شناسی های گذشته ی نزدیک/معاصر

در ایران باستان­شناسی همچنان در زمینه اش وارداتی و دولتی است ، سوالها و پاسخهایش فارغ از بومیت است و معمولا مونولوگی است مبتنی بر صدای شاه پیروز . پس از 120 سال حضور باستان شناسان در ایران و حدود 150 سال انجام باستان شناسی میدانی در خاورمیانه، در بسیاری دوره های تاریخی هنوز نمی­دانیم که مردم کشاورز، دامدار، زنان، مردان طبقات متوسط، کودکان، دگرباشان، اپوزیسیون، بردگان ، رنگین پوستان و اقلیتها چگونه می­زیسته­ اند، مجموعه­ های مواد فرهنگی­شان چه بوده و خود را نسبت به تاریخ و چشم اندازشان چگونه و با چه کیفیتی تعریف می­ کرده اند.

باستان شناسی معاصر/گذشته­ ی نزدیک این امکان بالقوه را به جامعه ­ی علوم انسانی می دهد تا روایتهای متعدد تاریخ معاصر را نه لزوما از زبان مافیای تاریخ، حاکمیتها و پادشاهان پیروز که از زبان مردمانی خاموش اما دارای تجربه­ های زیسته بشنود. باستان شناسی معاصر/گذشته­ ی نزدیک، بیش از هر چیز "باستان شناسی ماست"، باستان­شناسی مردمانی نه به مثابه ابزار قدرت، که به مثابه عاملان انسانی، باستان­شناسی ما، مردمانی که ابزارهایی مانند پروپاگاندا و رسانه در دست ندارند و بر روی لبه­ ی تیز تیغ فراموشی راه می­روند...

"تو فضای بومی کاوش کن و جهانی فکر کن"- Dig locally, think globally این جمله ی کوتاه دقیق ترین توصیفِ ممکن از باستانشناسی گذشته ی نزدیک را ارائه می کند، باستانشناسی ای که از دل نظامی دانشگاهی شکل گرفته برای پژوهش در گذشته بیرون آمد و خود را متعهد به انسان و جهان معاصر معرفی کرد. "مادیتهای معاصر"درآمدی است بر متعهدترین شاخه ی باستانشناسی به جهان معاصر، دانشی که نمیکاود تا مخازن و گنحینه های جدید ایجاد کند، میکاود تا تفسیر کند و به بهبودِ جهانی آشفته یاری رساند." مادیت های معاصر" از پنجره ای نو به زیست جهان معاصر و انسان درگیر در آن، می نگرد. 


این کتاب در پنج فصل و یک مقدمه توسط لیلا پاپلی یزدی، مریم دژم خوی، عمران گاراژیان، مریم نعیمی و آرمان مسعودی به نگارش در آمده و به وسیله ی نشر حکمت کلمه در 160 صفحه در قطع پالتویی منتشر شده است. عناوین مقالات به شرح زیر است: 
مقدمه/ لیلا پاپلی یزدی
باستان شناسی تاریخی و نسبتش با باستان شناسی گذشته ی نزدیک/ معاصر/مریم دژم خوی 
زمان، دوره و مواد فرهنگی: باستان شناسی از گذشته ی "دور" تا " نزدیک"/عمران گاراژیان
باستانشناسی و جهان چیزهای عصر حاضر/ لیلا پاپلی و آرمان مسعودی 
در هم شکستن مرزها و دوگانه ها/ مریم نعیمی 
موخره: باستان شناسی گذشته ی نزدیک در خاورمیانه/لیلا پاپلی یزدی







نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">