فرهنگ ارتباطات
اقتصاد توجه دکتر باقر ساروخانی
1ـ اقتصاد توجه 1
منظور از این مفهوم،
وسعت اطلاعات و محدودیت توجه است. در گذشته، انسانها بسیار بودند و
اطلاعات اندک، اندک بودن اطلاعات از دو جهت مایه میگرفت:
الفـ اندک بودن تولید
در گذشته، تولید
اطلاعات محدود بود. در عالم دانش یک فیلسوف یا یک متفکر همۀ دانشها را فرا میگرفت2 زیرا:
1ـ متکلفان دانش،
محدود بودند. جز چند نفر آن هم اغلب در لوای حمایت شاهان و حاکمان فرصت تولید دانش
را به دست نمیآوردند. کمتر کسی میتوانست جزء حرفهایهای دانش به حساب آید.
2ـ زنجیرۀ دانش نیز
محدود بود. زمانی که دادههای دانش، افزون شدند، خود در تولید، بسط و ارتقاء چرخۀ دانش نیز مؤثر
میافتند.
3ـ تخصص، نامحسوس بود.
زمانی که یک فیلسوف، همان طور که آمد، همۀ دانشهای بشری را تکفل میکرد، دانش عمومی تولید میشد و تخصصی وجود
نداشت. در حال حاضر، جهانی را شناسایی میکنیم که در آن
فراتخصص، حرف اوّل را میزند. بنابراین،
در یک حوزۀ ریز و خاص، دانشهای بسیاری تولید میشود. به طوری که فردی ممکن است عمری را فقط در ران ملخ به کار بپردازد
و انبوهی از دادههای علمی را تولید کند.3
ب ـ محدودیت توزیع:
اطلاعات اندکِ تولید
شده در فضای محدود جغرافیایی اسیر بود. در حال حاضر وسعت امکانات سخت افزاری و
رسانههای جمعی موجبات انتقال سریع اطلاعات را فراهم میآورند و همان نیز در چرخۀ تولید تأثیرگذار است.
تبعات این پدیده
تاریخی در حوزه اطلاعات بسیارند؛ از جملۀ آنان عبارتاند از:
ندرت4
بدینسان، شاهد، ندرت
توجه هستیم. از همین روست که مفهوم اقتصاد توجه تولید میشود.
حسب المعمول، پدیدههایی در حوزۀ اقتصاد قرار میگیرند که نادرند و
لذا تولید، توزیع و مصرف آنها باید تابع ضوابط و هنجارهای خاصی باشد. از این منظر،
همان طور که آمد، توجه، همانند یک کالای نایاب تلقی میشود و تابع مدار خاصی
است.
پدیدۀ اجتماعی اخذ:
از این روزنه، پدیده
روانیـاجتماعی توجه، به عنوان کالایی در نظر میآید که باید شناخته و
سپس اخذ شود؛ در اخذ توجه، مشکل بزرگ، فراخنای گزینش است. همان طور که آمد، انسانها در جهان ما، با فراخنای بیسابقۀ گزینش مواجه
هستند؛ بنابراین، در کسب و اخذ توجه، با مسألۀ دایره گزینش از یک طرف و ریسکپذیری
مواجه هستیم و این گزینش، برای رسانههای جمعی، تابعی از
قدرت فنّی5 و بُرد دستگاه6 نیز هست که در کل، شرایط سخت افزاری دستیابی توجه را
میرساند، در مقابل، شرایط نرم افزاری نظیر فرهنگ، ارزشها و حتی سلایق
نیز مطرح هستند.
بدین معنی، در
مواردی، شرایط فنی حاصل است، امکانات فزایندگی بُرد و گسترش دایرۀ گزینش برای اخذ
و کسب توجه وجود دارد، امّا شرایط فرهنگی، مانع از آن است. زمانی که پیامی یا
رسانهای در یک فرهنگ با باورها و ارزشهای جامعه همسازی ندارد، آن پیام یا
رسانۀ آن و یا هر دو طرد میشوند و حصول توجه امکانپذیر نیست.
باز در کسب و اخذ
توجه، مسألۀ سلایق7 نیز مطرح است، منظور، سلیقه فردی کسانی است که از یک زیر ساخت
فرهنگی برخوردارند.
پدیده اجتماعی نگهداشت 8:
حال که توانستیم، این
پدیدۀ نادر را به دست آوریم، باید بتوانیم به نگهداشت و حتی مرمّت9 آن بپردازیم.
در این حوزه، مفاهیم بسیاری نظیر امید بقاء10 مطرح میشود؛ منظور احتمال
باقی ماندن توجه است. در یک کلاس درس، یا یک سخنرانی تلویزیونی یا رادیویی،
مخاطبان، ظرفیت11 بقای خاصّی دارند؛ منظور آن است که نباید انتظار داشت در تمامی
مدّت سخنرانی، انسانها حضور کامل (T.P)12 داشته
باشند. در واقع و در دنیای زندۀ ارتباطات، انسانها به رفت و بازگشت میپردازند؛ یعنی توجه آنان با پدیدۀ حضور و غیاب مواجه است. مفاهیم بسیاری در تشریح این حوزه وجود دارد، از جمله غیبت ذهنی13؛
منظور بود و نبود با هم است، فرد در مجلسی هست، یا در استماع یک سخنرانی تلویزیون
هست، امّا تنها به شنیدن و نه گوش کردن میپردازد.14
غیبت ذهنی در معنای
عام آن میتواند، آفت رسانههای جمعی در حوزه توجه باشد. بدین معنی که رسانهای نظیر رادیو، پیام پخش کند و برای هر پیام، انرژی خاصّی به کار
گیرد، امّا مخاطبان آن وسیله، در حوزه غیبت ذهنی قرار دارند.15
ظرفیت بقاء:
این ظرفیت تابعی از
شرایط زیر است:
انگیزش 16:
منظور آن است که
مخاطبان تا چه حد انگیزش شنیدن یا استماع دارند. انگیزش نیز خود تابعی از شرایط
اجتماعی است و میتواند برونی یا درونی باشد که عواملی چون سن و... برآن اثرگذارند.
معمولاً ظرفیت توجه
کودکان و سالمندان کمتر از بزرگسالان است، لذا باید برای امتداد حضور آنان، از
عناصری چون رنگها، تنوع انسانی (بازیگران و انتقالدهندگان پیام)، تنوع ابزاری و...
استفاده کرد. بازگشت نیز میتواند سریع یا طولانی باشد.
مفاهیم، توجه موجی17
را از توجه نوسانی18 جدا میکنند. در توجه موجی، انسانها به رفت و بازگشت سریع میپردازند. زمان بین رفت و بازگشت محدود است و عمق رفت نیز کوتاه، در
حالی که در رفت و بازگشت با موجهای بلند، رفت عمیق است، همان طور که طولانی است.
پدیدۀ اجتماعی جذب:
کسب و نگهداشت توجه
به عنوان یک کالای ارزشمند، کافی نیست، باید از آن استفاده کرد. بنابراین، سخن از
مدار جذب به میان میآید، در این مدار، هفت ایستگاه توجه، قابل یادآوی است:
1ـ
فهمپذیری19
2ـ پذیرش 20
3ـ تکاثر پذیرش
منظور از تکاثر پذیرش
آن است که مخاطبان از چهار مرحله زیر بگذرند:
1 )دوگانگی 21
منظور آن است که
پدیدۀ در گردونه توجه را بشناسند، لیکن نگرش مثبت و منفی را با هم در مورد آن
داشته باشند.22 در این نظام نسبیتگرا، پدیده، هم شناخته میشود و هم نگرش مثبت برای آن پدید میآید. لیکن کاربرد
توجه در این حد برای پیامداران تکافو نمیکند.
2 )حاشیهای بودن
منظور مخاطبانی است
که در فضای پیام آمدهاند (توجه آنان جلب شده است) پیام را پذیرفتهاند و بُعد مثبت پدیده مورد تبلیغ را تقویت نمودهاند.
3 )پیرامون بودن 23:
منظور مخاطبانی است
که در فضای پیام آمدهاند، بُعد مثبت پدیده مورد پیام نیز تقویت شده است و حد پذیرش بالاست، لیکن، هنوز ابعادی از تردید هر چند کوچک وجود
دارد.
(4 جذب تمام
مخاطبانی را شامل میشود که دهندگان پیام توانستهاند از توجه آنان
حداکثر بهرهبرداری را نموده و آنان را کاملاً جذب نموده باشند. شاخصهای جذب کامل
عبارتند از:
ـ مقولهای شدن 24
منظور حذف کامل ابعاد
منفی در پیام است. بدین معنی که مخاطب، فرد، باور یا اندیشه و یا کالای مورد تبلیغ
را به جان میپذیرد، در راه آن هزینۀ عملی (نظیر پرداخت) قیمت را میپذیرد و سپس خود، به
تبلیغ همان پدیده دست میزند.25
ـ خطی شدن 26
منظور آن است که
مخاطب همان کالا یا فرد یا اندیشه ببیند و در جهت تحقق آن گام بردارد.
ـ رادیکالیسم
منظور شدّت پذیرش است
تا آن جا که هر پدیدۀ دیگر را نفی کند، جزء پدیدهای که مورد نظر مبلغ
است.
ـ تکوین جریان تپه ماهوری
قبل از اخذ توجه
مخاطب و انتقال پیام، جهانش، جهانی پیوسته، یکنواخت و مونوتون بود. حال جهان تپه
ماهوری تولید میشود، بدین معنی که پدیده مورد نظر را در کنار دیگر پدیدههای همسان، بلند، بالا، با شکوه و برجسته میبیند.
ـ رسوخ به قلب؛ فرایند عاطفیشدن
استفاده حداکثر از
کالای نایاب و حیاتی توجه برای هر پیام دهنده، میتواند در حد رسوخ به
مغز و عقلانیت آنان باشد. بدین معنی که بُعد عقلانی کالا یا پدیده را تقویت نماید.
لیک این نوع کاربرد از این کالا، میتواند بسیار آسیبپذیر
باشد.27 لذا انتقال پیام به سوی قلب، هم پایداری آن را ارتقاء میدهد و هم قدرت پرداخت هزینه را افزایش میدهد. مخاطب آن را نه
به خاطر فایدۀ مادی، بلکه به خاطر معنای برتر آن میپذیرد.28
همانطور که ملاحظه شد
اقتصاد توجه از مهمترین مفاهیم نوین در حوزه ارتباطات است که در حوزه اخذ، در
حوزه نگهداشت و بقاء و در حوزه کاربرد مورد استفاده قرار میگیرد و هیچ پیامداری نمیتواند بدون آن به هدف
برسد.
باز همان طور که
ملاحظه شد، پدیدۀ توجه، پدیدهای روانیـاجتماعی است؛ بسیاری در جهان امروز، نظریه اجتماعی توجه را
مطرح ساختهاند و با آن به شرایط اجتماعیـفرهنگی توجه پرداخته میشود. موانع و تنگناهای پدیدۀ اجتماعی توجه نیز از همین رویه اخذ میشود.
1. Economy of Attention
.2ارسطو، افلاطون و...
چون دادههای دانش محدود بود آنانرا امکان فراگیری فراهم میآمد.
.3 زمانی نه چندان
دور(چند دهه پیشین) گفته میشد در حوزه پزشکی تخصصی، «شکسته بندی» به عنوان یک حوزه تخصصی مطرح است. حال چنین نیست. گفته میشود یک فرد باید نه تنها بتواند ارتوپد(شکسته بند) باشد، بلکه در حوزه
خود تخصص خاصی یابد. بعنوان مثال، یک نفر فقط متخصص شکستهبندی زانوست.
4. Rarity
5 .منظور شفافیت صدا و تصویر
است که در اصطلاح از آن به عنوان وضوح (Precision) نام میبرند.
.6 منظور قوان انتقال
پیام به وقصی نقاط جهان است. میزان برد، برد این گزینش اثرگذار است
7. Tastes
8. Maintenance
9. Restoration
10. Life expectancy
11. Capacity
12. Total Presence
13. Absenteeism
14 .ما از آن با عنوان سمع و
استماع یاد میکنیم. در استماع از باب استفعال طلب و اراده مطرح است، در حالیکه
پدیده سمع، فیزیکی و زیستی است. تنها داشتن کوشش سالم تکافو میکند.
.15نظیر بسیاری از
رانندگان تاکسی، یا فروشندگان مواد غذائی که از آغاز صبح رادیو را باز میکنند، لیکن، به کارهای خاصّ خود میپردازند.
16. Motivation
17. Ondulative attention
18. Fluctuative
19. Intelligibility
- منظور آنست که پیام
که در گردون توجه قرار گرفته است مورد فهم قرار گیرد. این شرط میتوئاند در صورت تحقق، زمینه را برای پذیرش فراهم سازد.
.20منظور شکستن ساز و
کارهای دفاعی مخاطبان است و رسوخ به اندیشه و سپس قلب آنان. بنابراین، هر پیام
فراپوستی (Hyperdermism)
است. تلاشی است برای
گذشتن از سطح و دستیابی به عمق اندیشه و ارزشها و انتظارات مخاطبان
21. Ambivalence
22. در مدل K.A.P تنها نگرش مثبت و تقویت آن مطمح نظر است
23. Peri pherality
24. Categorism
25 .نظریه امواج لازارسفلد از همین بعد مایه میگیرد. پیام دهندگان بدین طریق میتوانند با استفاده از این مخاطبان مجذوب به اعماق جامعه هدف (T.P) راه یابند.
26. Linearity
27 .اندیشه عرفا نیز همین
است. آنان نیز معتقدند:
پای استدلالیان چوبین
بود
پای چوبین سخت بی
تمکین بود
در اندیشه ماکسوبر قفل عقلانیت مطرح است و هابر ماس در این حوزه از عقلانیت ابزاری
سخن میگوید، به عنوان مثال، چنانچه کالائی را صرفاً به جهت ملاکهای عقلانی
ارائه دهیم و از به صرفه بودن آن استفاده کنیم. ممکن است بسیار زود اثر تبلیغ
منهدم شود. پیرزنی در کنار مغازه به خانم جوانی که میخواهد کالای خاص ما
را خریداری کند میگوید، «دخترم، من استفاده کردهام، خوب نیست» فوراً
نظر خریدار تغییر میکند. زیرا پیرزن هم بی طرف است، هم با تجربه قبلی.
28.عقلانیت معنائی هابر ماس
نیز بهمین جهت نظر دارد. در این حال، مخاطب، کالا را میخرد، حتی اگر لازم
باشد برایش قرض میکند و باز هم حتی عقل به خرید آن رضایت ندهد.
نقل از:http://www.iaocsc.ir/Note/?nId=171